Mielipidekirjoitus: Pihakansissa muhii aikapommi (LV 13.08.2014) 

Oheinen ympäristölautakunnan puheenjohtaja Henna Partasen kanssa kirjoitettu mielipidekirjoitus pihakansista julkaistiin Länsiväylässä 14.8.2014.

Espoon viime aikoina hyväksytyissä asemakaavoissa kerrostalotonttien paikoitus on lähes poikkeuksetta ratkaistu pihakansilla. Koska kaavan mukainen määrä pysäköintipaikkoja ei mahdu kadulle ja yksittäinen paikka maan alla voi olla rakennuskustannuksiltaan jopa satatuhatta euroa, on tartuttu helpoimpaan ratkaisuun eli tonttikohtaiseen pihakansipysäköintiin.

Ratkaisussa on lukuisia ongelmia. Pihan ja katutilan viihtyvyys kärsivät, kun katua reunustaa kivijalkakauppojen sijaan kannen harmaa seinämä ja pihalle ei ilman syviä istutusrenkaita saada kasvamaan lainkaan puita.

Kansien suurin ongelma tulee kuitenkin eteen vasta 30-40 vuoden kuluttua. Kuten maantiesillat, myös kansipihat vaativat kunnostuksen aika ajoin. Nyt putkiremontteja toteuttaneet taloyhtiöt ovat jo ottaneet avukseen ullakkokerrosten rakentamiset ja taloyhtiön omistamien toimitilojen myymiset. Mitä jää myytäväksi sitten, kun pitäisi rahoittaa sekä kansipiha että isot remontit seuraavan kerran?

Kestävin ja reiluin tapa järjestää pysäköinti kaupunkikeskuksissa olisi keskittää se pysäköintilaitoksiin. Niiden rakentaminen, ylläpito ja korjaukset voidaan rahoittaa käytöstä perityillä maksuilla sen sijaan, että maksumiehiksi joutuvat taloyhtiöt ja asunnon ostajat. Laitoksien lisäksi joustoa voidaan saada esim. lyhytaikaisella katupysäköinnillä. Pysäköinnin hinnoittelun tulee kuitenkin olla aluekeskuksen sisällä yhtenäistä, jottei käy kuten Espoossa, jotta veronmaksajien rahoilla ylläpidetyt ilmaiset katupaikat eivät houkuttele autoilijoita jättämään maksullisia pysäköintilaitoksia tyhjilleen.

Kaupungin pysäköintiä suunniteltaessa tulee huomioida paitsi tämän hetken tarpeet, myös katsoa tulevaan. Edessämme on liikkumisen murros, jota ei olla  vielä täysin edes ymmärretty. Autojen vuokrapalvelut ja yhteiskäyttöautot ovat yleistymässä ja Suomessakin testataan pian automaattiautoja. Automaattiautoilla autokannan määrä voisi eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan mukaan vähentyä jopa kaksi kolmasosaa.

Pysäköintiratkaisuja ei tule tehdä vain tämän päivän tarpeisiin, vaan tulevia asukkaita ja kaupungin pitkän tähtäimen toimivuutta ja viihtyvyyttä ajatellen.

Pihakansissa_muhii_aikapommi_Länsiväylä 13.08.2014

2 ajatusta artikkelista “Mielipidekirjoitus: Pihakansissa muhii aikapommi (LV 13.08.2014) 

  1. Tässäkin autoilijat maksajiksi? En ymmärrä logiikkaa miten kasni rahoitetaan kun lisäksi tulee maksaa vielä uusi autotalli? Eikö halvempaa olisi yksinkertaisesti maksaa kannen remontti ja jättää autot paikoilleen?

    Ne kenellä ei ole autopaikkaa hyötyvät asuntojen arvon noususta. Enää ei käy kaupaksi autottomat perheasunnot kehä1 ulkopuolella.

    • Kirjoitus keskittyi siihen problematiikkaan, jossa taloyhtiölle tulee merkittäviä, rakennustilanteessa ei-ilmiselviä kustannuksia maksettavaksi tulevaisuudessa tehdyn kaavoituspäätöksen perusteella. Useimmat ihmiset ymmärtävät, että taloyhtiö jossain elinkaarensa vaiheessa joutuu putkiremonttiin ja sen kustannuksista on jokin käsitys. Pihakannen kunnostus voi olla yhtä kallis rasti, eli siis kaksinkertaistaa taloyhtiön kustannukset.
      Mikäli paikoitus hoidettaisiin jollain toisella tavalla, esimerkiksi useamman taloyhtiön yhteisellä parkkitalolla, kustannukset per asukas käyvät merkittävästi pienemmiksi. Tällöin voitaisiin myös järjestää niin, että vain paikan tarvitsijat maksaisivat siitä. Kyse ei ole ”kustannusten siirrosta autoilijoille” vaan siitä, että käyttäjä maksaa – ja autoilijan kustannukset eivät edes välttämättä kasvaisi, jos paikoitus tehdään fiksummin kuin talokohtaisella kansipaikoituksella. Järkevillä paikkojen käytöillä (esim. nimeämättömillä paikoilla voidaan säästää 10-20% tilaa) voidaan säästää tilaa eli rahaa.
      Lisäksi ongelmia on mm. pihakansien viihtyisyydessä. On paikkoja, joihin kannet sopivat, mutta nykyinen malli, jossa niitä tehdään oletusarvoisesti ei ole järkevä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s