Vaaliteemat

Haluan Espoosta entistä paremman paikan asua.

IT-hankintoihin järkeä.

IT-hankkeissa mennään aivan liian usein väärille raiteille jo ennen projektin aloittamista. IT-hankkeissa on mahdollista käyttää rajattomia määriä kuntalaisten rahaa, jos projekteja ei johdeta kunnolla,  ei määritellä kunnolla mitä oikeastaan halutaan, määritellään nippelitieto valmiiksi ennen projektin alkua eikä osata ostaa palveluita. Vaikka suuret firmat ovatkin epäonnistuneet näyttävästi, sutta voi tilata myös pieneltä firmalta. Projektin onnistuminen ja hintalappu ovat tilaajan käsissä, ja tätä vastuuta ei voi ulkoistaa.

Palvelut ihmisten saataville.

Päivähoidossa paikkoja ei ole tarpeeksi kysyntään nähden. Tilanne on erityisen paha mm. Tapiolan alueella. Tämän lisäksi palvelut eivät aina ole järkevästi saavutettavissa: vaikkapa päivähoitopaikka saattaa olla kaukana ja eri suunnassa kuin työpaikat. Palveluiden huonolla sijoittelulla lisätään ihmisten liikkumiseen käyttämää aikaa ja riistetään sitä muusta elämästä.

30 minuutin työmatka.

Tämä haave ei tule koskaan toteutumaan aivan jokaiselle. Mutta on täysin realistista pyrkiä saamaan valtaosalle järkevä ja kohtuullinen työmatka, joka jättää aikaa myös muulle elämälle. Tätä voidaan korjata parantamalla joukkoliikennettä ja tiivistämällä asutusta, jolloin yhä useampi pääsee hyvien kulkuyhteyksien varrelle. Myös pyöräilyn asemaa tulee parantaa.

  1. Poikittaisliikenne kuntoon. Jokerilinja on osoittanut tarpeellisuutensa jo moneen kertaan. Laittamalla Jokeri raitelle saadaan luotettavampi ja nopeampi yhteys, ja saadaan alkuun verkkomainen, poikittais- ja säteittäislinjat sisältävä julkinen liikenneverkko. Keskittämällä asutusta tämän verkon solmukohtiin saadaan hyödyt mahdollisimman monelle.Jokeri 2  tulee jatkaa Espooseen ensi tilassa.
  2. Lisää asuintilaa asutuskeskuksia tiivistämällä. Tiivissä keskuksessa palvelut, harrastetilat ja liikenneyhteydet ovat kohdallaan. Keskuksista ei pidä silti tehdä betonislummia tiiviyden nimissä, vaan miettiä myös viihtyisyyttä ja kaupunkitilan käyttöä. Totutustakin kannattaa poiketa, ja keskuksilla tulee olla omaleimainen ilmeensä.Korkea rakentaminen on tervetullutta, mutta korkeassa rakentamisessa on mietittävä maankäyttö ja rakennukset myös jalankulkijan tasosta. Parhaiten korkea rakentaminen sopii isompiin keskuksiin kuten Leppävaaraan.
  3. Pyöräilijän asema kuntoon. Espoossa pyöräilijällä on ollut monessa mielessä helpompaa kuin Helsingissä: baanat ovat leveitä ja reittejä riittää. Osittain ehkä tästä syystä pyöräilijän asema etenkin kaupunkikeskuksissa on kuitenkin jäänyt lapsipuolen asemaan: leveät reitit isojen väylien varrella ovat saaneet unohtamaan, että pyöräilyinfra vaatii jatkuvaa huomiota siinä missä jalankulku tai autoilukin. Vaikkapa Tapiolan keskusta on ollut surullisenkuuluisa pyöräilijöiden kannalta: järkevää, nopeaa ohitusreittiä ei ole. Tätä ollaan jo parantamassa remontin yhteydessä. Tapiolaan mennessä taas kaistat vaihtuvat legendaarisesti kesken matkan. Näitä kukkasia löytyy enemmänkin. Pyöräily tulee ottaa huomioon asuinalueita suunnitellessa, samoin pyörien parkkeeraus tulee miettiä valmiiksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s